Halfweg en Zwanenburg: werkzaamheden brug Halfweg

Datum: 2023-10-11

Halfweg en Zwanenburg: werkzaamheden brug Halfweg

We gaan de brug Halfweg opknappen. In november van dit jaar beginnen de werkzaamheden.Brug Halfweg ligt op de grens van Halfweg en Zwanenburg. De brug is een belangrijke verbinding voor het verkeer. De werkzaamheden bestaan uit:

• vervangen van het bedieningssysteem en het besturingssysteem;
  • onderhoud aan betonnen en stalen onderdelen;
  • aanbrengen van wachtplaatsen (tijdelijke ligplaatsen voor boten tot de brug open gaat);
  • verrichten van extra werkzaamheden.

Wanneer beginnen de werkzaamheden?

De werkzaamheden duren van november 2023 tot en met maart 2024. De aannemer begint met de werkzaamheden op het water bij de wachtplaatsen voor de boten. In januari starten de werkzaamheden aan de brug zelf.

Woont u in de buurt van de werkzaamheden? Dan sturen we ongeveer 14 dagen voor de start van de werkzaamheden nog een bewonersbrief. Hierin staat de precieze planning en informatie over de bereikbaarheid. Deze informatie zetten we ook op deze website.

Wordt de brug afgesloten?

Op vrijdag 26 januari verwijdert de aannemer het brugdek. Dit is het deel van de brug waar het verkeer overheen gaat en dat open en dicht kan. De aannemer plaatst dan ook een tijdelijk brugdek. Tijdens deze werkzaamheden is de brug afgesloten voor al het verkeer. De datum kan nog wijzigen, omdat de aannemer het brugdek moet verwijderen met een hijskraan. Als er die dag veel wind is, verplaatsen we de werkzaamheden naar een andere dag in deze week. De aannemer zet omleidingsborden neer.

Voor voetgangers, fietsers en bromfietsers is er geen omleiding. Zij kunnen over een pontonbrug naar de overkant.

De aannemer verwijdert in de week van 11 tot en met 15 maart het tijdelijke brugdek. Hij plaatst dan ook het originele brugdek weer terug. De brug is in deze periode afgesloten. De aannemer zet omleidingsborden neer.

De brug is van 18 januari tot uiterlijk 29 maart afgesloten voor vaarverkeer. Deze datum is inclusief uitloop.

Heeft u vragen over de werkzaamheden?

Voor vragen over de werkzaamheden kunt u bellen met Ron de Lange via telefoonnummer 0900 1852. U kunt ook een e-mail sturen naar info@haarlemmermeer.nl. Graag “Brug Halfweg” in het onderwerp zetten.