Herstructurering De Weeren: wat gebeurt er?

Datum: 2024-01-11

Herstructurering De Weeren: wat gebeurt er?

Onderwijl wij dit nu schrijven doen de handhavers van de gemeente hun werk op De Weeren. Eigenlijk zou dit niet nodig hoeven te zijn, maar menig ondernemer heeft zich de afgelopen 60 jaar, vanaf het ontstaan van De Weeren, zich privileges toegeëigend, waar nooit iemand op heeft gereageerd. En we weten dat menig ondernemer natuurlijk altijd de randjes opzoekt van hetgeen er mag!

Waarom is herstructurering nodig?
60 jaar geleden reden we meestal nog met paard en wagen en een enkele bemiddelde middenstander had de beschikking over een auto. Transporteurs, die eens in de week langskwamen beschikten over vrachtwagens die 4x zo klein waren als de huidige. We leven in een snellere tijd, dus nu komen ze bijna elke dag langs. Zo niet 2x op een dag. Ook beschikt iedere directeur, werknemer en stagiair over een auto die overdag geparkeerd moet worden.

Het terrein is hier niet goed voor ingericht en menig ondernemer en pandeigenaar heeft bij de Ondernemingsvereniging gevraagd hier een oplossing voor te vinden. Deze vraag loopt reeds vanaf 2004.

Enkele malen is dit in de tussentijd opgestart, maar als je dit als ondernemer naast je normale werk kan of wilt doen, doe je waarschijnlijk je onderneming tekort (of je gezin!).

Gelukkig hebben we iemand gevonden met een goed huwelijk, zonder bedrijf maar wél met veel energie om met medewerking van de gemeente, Handhaving, politie, brandweer en Ondernemingsvereniging een Schoon, Heel en Veilig de Weeren wil gaan realiseren. Ongetwijfeld zal hierbij ook eens iemand op de tenen gestaan worden want zoals we al schreven: sommige dingen zijn al jarenlang “gebruikelijk”.

Het is echter  niet alleen een parkeerprobleem. Als goed ondernemer zie je winst in bepaalde goederen en die moet je misschien opslaan. Dat kan je niet altijd op het door jou gehuurde/gekochte perceel kwijt. Echter, waar dan? Gemeentegrond toe-eigenen? Voor enige dagen is het voor niemand en probleem, maar waar ligt de grens?

Ook dient de infrastructuur op De Weeren aangepast te worden. We zijn met de gemeente bezig om te zien hoe we de doorstroming op De Weeren, en dan met name de Weerenweg en Leeweg moeten bevorderen. Dit zal wel veel tijd vergen, wat we als ondernemer niet hebben en zeker ook niet aan willen wennen, maar toch zal het even duren voordat we hier resultaat mee boeken.

We moeten het met elkaar doen en elkaar er op kunnen aanspreken als we te ver gaan. Maar met eenieders medewerking zijn we er van overtuigd, dat er oplossingen gevonden zullen worden. Kortom, iedereen moet meewerken en we moeten het met z’n allen doen.

Tenslotte nog een korte update van Handhaving:
1} De betonblokken bij Welhof gaan weg,
2) Het afgebrande pand bij Welhof kunnen we niets aan doen volgens de wet, maar we blijven
    zoeken naar verbetering
3) De rode Mercedes aan de dijk heeft een andere bestemming gevonden (Leeweg)
4) De papieraanhanger aan de Venenweg staat weer bij de rechtmatige eigenaar
5) Onderhoud groen deels prive/ gemeente blijft aan gewerkt worden maar dat is soms wel lastig
6) Geparkeerde aanhangers blijven in het oog gehouden worden
7) De gemeente wil laadpalen realiseren. Hier werken we aan mee.
8) Aan de doorstroming aan de Leeweg, en dan met name de parkeeroverlast, wordt ook aandacht besteed

Op de nieuwjaarsbijeenkomst zullen we nog een korte update geven over Parkmanagement & de Weeren dus vergeet je niet aan te melden via https://calendly.com/ovhzb/nieuwjaarsdiner?month=2024-01

Graag tot dan!