Jaarrede voorzitter van de Ondernemingsvereniging Halfweg

Datum: 2015-05-12

Geachte leden, beste gasten en genodigden,

Namens het bestuur van onze Vereniging heet ik U welkom op onze 29e algemene ledenvergadering. Vooral ook drie nieuwe leden, Jacobien Nieuwenhuizen van de Martin Gaus hondenschool, Ria van cateringbedrijf Ria’s Keuken en Posthumus Bouwprojecten die vanavond voor het eerst aanwezig zijn. Van harte welkom bij onze vereniging!

Dit jaar bestaat onze vereniging 29 jaar. Namens ons bestuur en onze leden dank aan de familie Van Beem van het familiebedrijf “Groenrijk van Beem” dat we vanavond gebruik mogen maken van hun gastvrijheid. Hun bedrijf staat bekend om hun persoonlijke service en biedt totaaloplossingen voor alles wat met Uw tuin te maken heeft. Zij breiden hun activiteiten steeds verder uit en behalve een complete tuinaanleg leveren zij nu ook overkappingen en serres. Tuincentrum “Groenrijk van Beem”: Graag tot uw dienst!

Zoals U waarschijnlijk in de uitnodiging hebt gelezen hebben we vanavond een aantal leuke onderdelen op het programma staan. We hebben Rob Verlinde van het Tv-programma ‘Rob’s grote tuinverbouwing’ bereid gevonden om vanavond een presentatie te houden, dit keer niet over tuinieren, maar over ondernemerschap. Straks ook een uitgebreide barbecue, met een gemotiveerde vriendenclub die alles voor ons klaar maken. Onze andere Rob van slagerij Rob verzorgt de hapjes en niet alleen dat. Rob van Vliet van slagerij Rob draait al een jaar mee in ons bestuur als aspirant bestuurslid en vanavond vragen wij uw toestemming om deze enthousiaste ondernemer als bestuurslid van onze ondernemingsvereniging te inaugureren. Hij gaat ons helpen Uw belangen te behartigen.

We zijn dit jaar weer goed begonnen met een drukbezochte nieuwjaarsreceptie, voor de afwisseling gehouden bij Silverstone Karting. Er waren ruim 80 personen en het was een hele gezellige avond. Echt van Zwanenburgse ondernemers onder elkaar.

Voor veel ondernemers was 2014 niet altijd even gemakkelijk. Volgens de statistieken komt onze economie weer langzaam op gang, maar velen van ons merken er nog niet veel van. Ondanks dat is ons ledental ongeveer gelijk gebleven en het ledenaantal is nu 127 - drie meer dan vorig jaar. Er zijn opzeggingen geweest door beëindiging van bedrijfsactiviteiten, verhuizingen, ook omdat ondernemers moesten bezuinigen, maar, er zijn ook nieuwe leden bijgekomen.

Natuurlijk zou het bestuur er nog meer leden bij willen hebben, want hoe meer leden, hoe meer draagkracht. Niet alleen financieel, maar ook maatschappelijk. Men kan zich gemakkelijk aanmelden via onze website www.ondernemingsvereniging.nl. Bezoek onze website regelmatig. Er staan altijd actuele zaken in; onder andere  uitnodigingen voor presentaties en bijeenkomsten elders in de Haarlemmermeer en van het MKB Noord-Holland. Deze bijeenkomsten zijn voor onze leden vrijwel altijd gratis.

Soms krijgen wij het verwijt dat wij een soort feestclub zijn en dat hoor ik dan met gekromde tenen aan. Dan vraag ik me af of men onze statuten wel goed heeft gelezen. Daarin staat als één van de belangrijkste taken van het bestuur van de vereniging dat zij de belangen van de ondernemers moet behartigen en de contacten tussen ondernemers onderling moet bevorderen. Dat doe je niet alleen via een website, dat doe je door gelegenheden te organiseren waar je elkaar kunt ontmoeten; en ja, dat kost wat. Een feestclub zijn we zeker niet, wij doen wel degelijk serieus aan belangenbehartiging.

Onze ondernemingsvereniging is een geziene overlegpartner bij de beide Gemeenten waar wij mee te maken hebben, de Haarlemmermeer, Haarlemmerliede Spaarnwoude en ook bij de provincie Noord-Holland.

De agenda van de bestuursleden staan maandelijks bol van de afspraken voor vergaderingen, bijeenkomsten, overleg, noem maar op. Ik noem er een paar.

• Het participatie overleg hart van Zwanenburg.
  • Overleg detailhandelsbeleid
  • Overleg beleid cameratoezicht
  • Commissie renovatie riolering bedrijventerrein ‘De Weeren’
  • Inspreken en lobbyen bij de gemeenteraad over de riolering Zwanenburg.
  • Omgevingsvergunning Design Outlet Sugar City
  • Parkeerbeleid inzake design outlet Sugar City
  • Planontwikkeling afwikkeling bezoekersverkeer Outlet Sugar City.
  • Lobbyen bij de 2e Kamer, de minister Verkeer en Waterstaat, de gemeente Haarlemmerliede en de
  • Provincie over de opwaardering van de N200/A200.
  • Lobbyen in Den Haag over de bouwplannen van het project achter de dijk, dat is immers een inbreilocatie!
  • Vergaderingen Haarlemmermeers Ondernemers Platform.
  • Vergadering met wethouders over wijziging bestemmingsplan “De Weeren”
  • Vergaderingen over verkeerscirculatieplan “De Weeren”
  • Vergaderingen met Rayonbeheer over onderhoud en handhaving “De Weeren”
  • Inspreken en lobbyen bij de gemeenteraad over de riolering Zwanenburg.
  • Lobbyen over het opknappen van de Dennenlaan.
  • Het keurmerk veilig ondernemen in de Dennenlaan en de Kom.

Op een aantal punten doen wij dat samen met de dorpsraad en we zijn erg blij met die samenwerking. Hierbij onze dank aan het bestuur van de Dorpsraad en vooral aan de voorzitter, Peter Vreeswijk.

Tja dan de jaarlijkse contributie. Zoals gezegd, het is onze taak om bijeenkomsten te organiseren waar onze leden elkaar ontmoeten en kunnen netwerken. Ondanks dat we heel erg op de centjes passen is het toch steeds moeilijker om de begroting sluitend te houden. We willen graag meer bijeenkomsten voor jullie organiseren en niet minder. We proberen ook de kwaliteit van die bijeenkomsten op niveau te houden. De kosten daarvan nemen toe en in 2014 hebben we nu een klein verlies geleden. Het bestuur heeft daarom de moeilijke beslissing moeten nemen om de contributie met ingang van 2016 met € 15, - per jaar te verhogen. Let wel, dat is dan de eerste verhoging in 10 jaar.

Die € 140, - contributie per jaar kan toch de kop niet kosten en je krijgt er veel voor terug. Het doel van het bestuur is altijd geweest, ook de komende jaren om de contributie alleen te verhogen als het echt noodzakelijk is. Ik maak van de gelegenheid gebruik om onze bestuursleden te bedanken voor de uiterst prettige samenwerking in het afgelopen jaar:
Leonoor Juwett, Marianne Sammels, Wim Verlinden, Joop Verburg, Edwin Meijer, Jan van Egmond, Rob van Vliet en Rob Koster, jullie zijn als vrienden en dat blijft zo.

Wat het voorzitterschap van onze vereniging betreft:
We hebben nog steeds geen nieuwe voorzitter gevonden. Rob Koster zou het stokje wel willen overnemen, maar hij heeft het nog te druk met zijn gezin en zijn zaak. Hij heeft aangegeven nog een half jaar te willen wachten alvorens een definitieve beslissing te nemen. Wij kunnen niet zonder voorzitter, dus, met Uw goedvinden blijf ik nog een half jaar aan. Inmiddels ligt mijn boot klaar in de haven van Volendam en begin juni gaan Annemarie en ik lekker samen twee tot drie maanden op stap.

Ter afsluiting wil ik U leden bedanken voor Uw loyaliteit aan onze vereniging, want U vormt immers de basis. Zonder leden, geen vereniging. Ik wil mijn bestuursleden en secretariaat bedanken voor hun inzet het afgelopen jaar.

Hierbij mijndank aan Wim Verlinden voor het organiseren van deze leuke avond en U, beste leden dank voor Uw aanwezigheid vanavond. We maken het gezellig.

Ik wens U voor straks een smakelijke barbecue en: “Wel thuis!”

Paul Kok