Bedrijven Investeringszones (BIZ)

Datum: 2015-11-10

Bedrijven Investeringszones (BIZ)

Als ondernemer vindt u het belangrijk dat uw winkelgebied of bedrijventerrein er aantrekkelijk uitziet. U kunt dit samen met andere ondernemers aanpakken. Bijvoorbeeld door een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) op te richten.

Via een BIZ-vereniging kunt u afspraken maken over bijvoorbeeld gezamenlijke reclameactiviteiten of aanpassingen in de openbare of private ruimten. Om tot een BIZ te komen is er voldoende draagvlak nodig van alle ondernemers op de werklocatie. De gemeente is groot voorstander van een BIZ, omdat deze bijdraagt aan verbeteringen op bedrijventerreinen of winkelgebieden. Daarnaast vergroot het de eigen verantwoordelijkheid van ondernemers.

BIZ-opstartbudget

Het proces van plannen maken en draagvlak generen, vraagt tijd en geld. Daarom biedt de gemeente een helpende hand. U kunt een voorschot ontvangen op de te maken kosten (een BIZ opstartbudget) van maximaal € 10.000. Dit bedrag wordt verrekend met de later aan de BIZ-vereniging uit te keren WOZ BIZ-subsidie.
Op de website bizwet.nl staan de mogelijkheden van deze wet en wat er nodig is om de BIZ-regeling tot stand te brengen.

De voorwaarden voor een opstartbudget in het kort:

• De nieuw op te zetten BIZ bevindt zich binnen de gemeentegrenzen van Haarlemmermeer.
  • De ondernemers leveren een zelf opgezet en gefinancierd concept BIZ-projectplan aan (inclusief een beschrijving hoe te komen tot voldoende draagvlak).
  • Er is al een BIZ-vereniging opgericht (op kosten van de enthousiaste ondernemers) en hiervan zijn statuten beschikbaar.
  • De ondernemers leveren een handtekeningenlijst met een representatief aantal -minimaal drie, benodigd voor het bestuur van de vereniging- enthousiaste ondernemers binnen het BIZ-gebied die het BIZ-projectplan steunen en bereid zijn het initiatief verder uit te dragen door gezamenlijk toe te werken naar voldoende draagvlak.

Stappenplan

Wanneer de gemeente het projectplan met de handtekeningenlijst en een kopie van de statuten van de BIZ-vereniging ontvangt, nodigt de gemeente u uit voor een gesprek. Daarin wordt bepaald of u in aanmerking komt voor het voorschot aan de BIZ-vereniging. Daarna wordt samen met de BIZ-vereniging een stappenplan opgesteld om te komen tot een bestuurlijke vaststelling van de BIZ. Daarna kan die in werking treden.

Interesse? Bel of mail naar Cecile de la Rambelje via 0900 1852 of cecile.rambelje@haarlemmermeer.nl. Of neem contact op met het Ondernemersplein (0900 1852).