RPC helpt bedrijfsleven en personeel veiliger ondernemen

Datum: 2015-04-20

Het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing Noord-Holland (RPC) gaat zich meer profileren op het internet met interactieve trainingen. Het blijkt dat het RPC met de traditionele middelen lang niet alle ondernemers, winkeliers en medewerkers bereikt. Ook de RPC bijeenkomsten met presentaties worden onder de loep genomen.

In 2014 zijn bijvoorbeeld 1.600 mensen naar de bijeenkomsten gekomen. Dat kan beter, gelet op het totaal aantal medewerkers in het Noord-Hollandse bedrijfsleven”, aldus Fabian Nagtzaam, voorzitter van het RPC bestuur.

Interactief op het internet

Om een grotere groep te bereiken, zijn in april jl. twee interactieve online overvaltrainingen gelanceerd. Nagtzaam legt uit; “De trainingen kunnen overal worden gevolgd, mobiel en op de PC. De trainingen zijn gratis en altijd bereikbaar. Er is een training in de vorm van een videogame voor medewerkers en een training voor leidinggevenden met meer theorie. Aan het eind van beide trainingen doe je een toets en ontvang je een certificaat”. Hier de trainingen doen: www.rpcnh.nl.

Mij overkomt dat niet…

Het RPC roept werkgevers, managers en leidinggevenden op om naar de clinic Mij overkomt dat niet.. te komen. Het is een interactieve bijeenkomst in nieuwe stijl op een hoger plan. Het RPC wil de kennis over veilig ondernemen en het nemen van maatregelen meer gaan waarborgen bij de onderneming zelf. Het gaat ook over het verbeteren van de uitwisseling van informatie ten behoeve van een politieonderzoek.

Onder leiding van een tegenspreker en beterweter worden serieuze onderwerpen aangesneden die te maken hebben met verantwoordelijkheden en verwachtingen rondom veilig ondernemen.

“In hoeverre zijn werkgevers verantwoordelijk voor het wel en wee van hun medewerkers en de veiligheidsmaatregelen in de onderneming. Is de ondernemer of winkelier terecht boos op de politie als zij niets met de camerabeelden doen. En kon winkeleigenaar voorkomen dat zijn medewerker was geslagen door de overvaller. Hij werd er wel voor aansprakelijk gesteld. Mij overkomt dat niet, is een veelgehoorde uitspraak”.

De clinic is op dinsdag 21 april 2015 van 19.00 tot 20.30 in het hoofdbureau van politie te Haarlem. De clinic is gratis. Aanmelden kan nu op www.rpcnh.nl (tabblad trainingen).