Derde sterk uitgereikt, Sandra Bouman erelid

Datum: 2014-11-19

Derde sterk uitgereikt, Sandra Bouman erelid

Winkelgebied Zwanenburg heeft de 3e ster behorend bij het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) binnengehaald. Wethouder Ap Reinders (Ondernemerschap) reikte de bijbehorende certificaten dinsdag uit tijdens de kwartaalborrel van de ondernemingsvereniging.

Twee jaar geleden de tweede ster, nu dan de derde. "Een belangrijke mijlpaal voor het dorp waar ook het gemeentebestuur heel blij mee is en waar de ondernemers de vruchten van gaan plukken", klinken de woorden van Reinders door de winkel van Euronics Nuis aan de Dennenlaan waar de bijeenkomst wordt gehouden. "Schoon, heel en veilig, daar gaat het om. Maar ook de gezamenlijke weg er naar toe is heel belangrijk. In je eentje red je niet." Elke twee jaar wordt gekeken of alle gemaakte afspraken over veiligheid, onderhoud en beheer en over contacten met gemeente, politie en brandweer zijn nagekomen. Is het antwoord 'ja' dan komt er een ster bij. Met vijf als maximum. Het betekent dat alle partijen er, elke dag weer, bovenop moeten zitten.

De Zwanenburgse ondernemers Robin Poelsma en Jenke Haverhals vertegenwoordigen de winkeliers in het KVO. "Zij doen dat geweldig en steken veel tijd in zaken als snel schakelen, in zoeken naar korte lijnen en in proberen dingen voor te zijn", bedankt Maarten Duijn het bescheiden tweetal. Hij is adviseur veilig ondernemen en begeleidt winkelgebieden naar certificering.

Na de overvallen in Zwanenburg in 2008 is veel bereikt. Maar achterover leunen is er niet bij. De ster is in principe voor de Dennenlaan, maar alle winkeliers in het dorp zijn erbij betrokken. Daarom ook dat voor alle winkeliers over twee weken opnieuw een (gratis) overvaltraining wordt gegeven en dat zij worden betrokken bij het zogeheten Donkere Dagen Project waarbij agenten in burger surveilleren en een politiehelikopter ook boven Zwanenburg komt buurten.

De avond kreeg voor Sandra Bouman een extra dimensie: zij werd benoemd tot erelid van de ondernemingsvereniging omdat zij al 25 jaar secretaris is.

Met dank aan Frans Witteman & de Hoofddorpse Courant voor bovenstaand verslag en de foto's!