Ruud Breure Ondernemer van het Jaar 2018

Datum: 2018-10-05

Ruud Breure Ondernemer van het Jaar 2018

Gisteravond is Ruud Breure uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar 2018. In een drukbezocht Zwaantje heeft hij de Award in ontvangst genomen. Volgens de Ondernemingsvereniging combineert Ruud een succesvol bedrijf in de wegenbouw met grote betrokkenheid in Zwanenburg & Halfweg. Een ondernemer waar Zwanenburg & Halfweg trots op mogen zijn!

De winnaars van de Awardnight 2018. Foto gemaakt door Peter Vreeswijk.

Winnaars

Naast de Ondernemer van het Jaar werden ook een aantal andere prijzen uitgereikt:

- Beste startup/nieuwkomer: Broers Optiek
- Innovatie & Duurzaamheid: Hoogesteger
- Beste winkel: Pluk ''n Bloom

Spreker Willem Middelkoop

Naast de Awards hield spreker Willem Middelkoop een boeiend verhaal over de kredietcrisis, het bankwezen en de problemen die nog in het verschiet liggen. Willem deelde zijn ervaringen als investeerder in de jaren ''90, toen hij appartementen kon kopen en 120% financiering kon krijgen. Vervolgens werd de grond te heet onder zijn voeten, verkocht zijn huizen en begon als beurscommentator bij RTLZ. Toen hij problemen voorzag in de financiele wereld schrijf hij zijn eerste boek, "Als de Dollar valt". Enkele maanden later viel Lehman Brothers om en was Middelkoop iedere avond op TV te bewonderen. Omdat ook dat niet echt zijn roeping was, zette hij een webshop voor goud op (www.amsterdamgold.com). Deze is inmiddels verkocht en willem focust zich op zijn leven als beheerder van het Commodity & Discovery Fund (www.cdfund.com). Een boeiend verhaal.

Beste nieuwkomer

Een nieuw bedrijf beginnen is altijd spannend: gaat het lukken? Hoe trek ik klanten aan? Iedereen hier weet welke uitdagingen je tegenkomt als je een nieuw bedrijf begint. Als vereniging vinden we het belangrijk om startende ondernemers te helpen. Een Award is een goed begin, dus daarom beginnen we deze avond met de uitreiking van de Award voor de beste startup.

Er zijn branches met concurrentie en er zijn branches met heel veel concurrentie. En tóch hebben deze ondernemers enige jaren geleden de stap gewaagd om in Zwanenburg te gaan beginnen want ook in Zwanenburg hebben we oog voor kwaliteit. We zijn er blij mee dat Broers Optiek een mooie zaak heeft in de Dennenlaan. Niet alleen omdat ze er hard voor werken en het verdienen, maar ook omdat een dergelijke dienstverlening in Zwanenbrug en Halfweg thuishoort.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Duurzaamheid is belangrijker dan ooit. Zo willen we weten waar ons eten vandaan komt, leggen we ons dak vol met zonnepanelen en zien we steeds meer elektrische auto’s op de weg verschijnen. De spreker van vanavond, Willem Middelkoop, heeft er een boek over geschreven: de Tesla Revolutie.

Als vereniging vinden we dat bedrijven die actief bezig zijn met MVO in het zonnetje gezet moeten worden. Niet omdat alles altijd perfect zal zijn, maar wel omdat bedrijven druk bezig zijn om écht maatschappelijk verantwoord te werken. Bedrijven moeten geld verdienen op een duurzame manier.

Het bedrijf dat deze award wint is ons allen bekend. Misschien niet van naam, maar wel als je langs hun schap bij de Albert Heijn loopt. De KLM verwent haar businessclass passagiers onderweg naar huis ook met een sapje van dit bedrijf.

Bij winnaar Hoogesteger gebruiken ze veelal groente en fruit wat wij in de supermarkt links laten liggen. Het fruitafval wordt ook weer gebruikt, bijvoorbeeld als veevoer of als grondstof voor bakkerijproducten. Volgend jaar komt het eerste MVO-jaarverslag uit en samen met Albert Heijn hebben ze de herkomst van sinaasappels inzichtelijk gemaakt tot aan de plantages in Brazilië aan toe. Innovatief en transparant, met als kanttekening dat er soms nog wat te verbeteren valt aan de werkomstandigheden.

Desondanks verdient Hoogesteger deze prijs: niet omdat alles al perfect is, wel omdat het een goed voorbeeld is hoe bedrijven aan MVO kunnen doen!

Beste retailer

Retail is detail en het wordt er niet makkelijker op. Stevige concurrentie, online verkopen die toenemen en consumenten die goed voorbereid en kritisch je winkel in stappen. Ga er maar aan staan. In Zwanenburg zijn we gezegend met een breed aanbod van winkels en daar moeten we trots op zijn. Veel consumenten komen van buitenaf om bij ons te winkelen.

De retailer die deze award wint, onderneemt echter niet alleen in Zwanenburg. Hij is continue bezig om zijn winkel te vernieuwen, assortiment aan te laten sluiten op de laatste trends en heeft een enthousiast team van medewerkers om zich heen verzamelt. Zijn winkel is recent vernieuwd en een visitekaartje voor de Dennenlaan. Ook online is hij actief en weet hij door zijn verrassende aanbod klanten te trekken.

Naast de dorpswinkel in Haarlem heeft hij een winkel op de Kruislaan in Haarlem: een absolute A-locatie waar je alleen met goed ondernemerschap kunt slagen. De winnaar van deze Award is Dennis van Pluk ’n Bloom.

Ondernemer van het jaar

Ondernemer van het jaar word je niet zomaar. Frank Koopmans is twee jaar geleden de eerste ondernemer geweest die deze prijs heeft gewonnen. Niet omdat hij het grootste bedrijf van Zwanenburg of Halfweg heeft, maar wel omdat hij zijn ondernemerschap op een goede, verantwoorde manier invult en ook een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid van Zwanenburg en Halfweg.

We hebben er twee jaar over kunnen nadenken en een ondernemer gevonden die deze prijs absoluut verdient. Velen van jullie hebben geen idee wat er binnen zijn bedrijf gebeurt maar geloof ons als we zeggen dat je zonder hen niet veilig van A naar B komt.

Bij de meeste grote infrastructuurprojecten in onze regio zijn ze betrokken geweest: het vernieuwen van de A10 waar dag & nacht aan is gewerkt bijvoorbeeld. Zonder deze ondernemer zou je geen enkel viaduct over kunnen zonder de vering van je auto kapot te rijden.

Zijn inspanningen voor de leefomgeving liegen er ook niet om: zo heeft hij een stevige bijdrage geleverd aan het verbouwen van het sportcomplex aan de Populierenlaan, is hij recent druk bezig geweest om het cross terrein van de Bataaf te realiseren en de realisatie van het feestweekterrein.

Daarnaast heet hij de ondernemersgenen doorgegeven aan zijn kinderen, want alle vier hebben ze inmiddels de stap naar het ondernemerschap gezet.

Ruud Breure, je bent een van de meest bescheiden ondernemers hier in de zaal maar dat is wat ons betreft nergens voor nodig. Je bent een voorbeeld voor andere ondernemers. We willen je bedanken voor je inzet voor Zwanenburg & Halfweg, feliciteren met het succes van jouw bedrijf waar je 34 jaar aan hebt gewerkt en wensen je nog een mooie, ondernemende toekomst met je vrouw Yvonne & kinderen.

Sponsoring

Een dankwoord voor onze sponsoren:

• Carla en Theo Smit Sportprijzen voor de Award
  • Amsterdams Ballonnen Bedrijf voor de ballonnen