Vechtsportspeciaalzaak Aiki-Budo Sport opent in Zwanenburg

Datum: 2022-08-29

Vechtsportspeciaalzaak Aiki-Budo Sport opent in Zwanenburg

Op 1 december 2021 opende Aiki-Budo Sport/Ronin BV de deuren van hun nieuwe onderkomen aan de Dennenlaan 28 in Zwanenburg. Na ruim veertig jaar gevestigd te zijn geweest in Amsterdam was het tijd voor een nieuwe stap. Eigenaren Nicky en Klaas Kamphuis geven een inkijkje in hun bedrijf.

Aiki-Budo Sport is gevestigd aan de Dennenlaan 28, achter het nieuwe appartementencomplex Denver. Het beslaat bijna 1500m2 vloeroppervlak verdeeld over twee verdiepingen. Op de begane grond bevindt zich de opslag van de goederen, die grotendeels zelf geïmporteerd worden van over de hele wereld. Wie de trap op gaat naar de eerste verdieping, komt in een ruime showroom en winkel terecht. De centraal geplaatste boksring springt in het oog. Klanten kunnen hier een breed assortiment voor de vechtsport vinden zoals bokszakken, bokshandschoenen, judo- en karatepakken en beschermartikelen. Op deze verdieping is ook het kantoor, de fotostudio en de verzendafdeling voor de webshop.

Fietsenmaker

‘Het ontstaan van Aiki-Budo Sport is best bijzonder’, vertelt Nicky. ‘Mijn ouders hadden een fietsenwinkel in Amsterdam. Daarnaast beoefende mijn vader Judo en Jiu-Jitsu en gaf hij les in Aikido. Omdat het in die tijd niet makkelijk was aan de juiste materialen te komen, besloten zij om vanuit de fietsenwinkel judopakken te gaan verkopen. De combinatie witte judopakken en zwarte, vieze fietsenmakershanden was niet zo handig. Aan de Bos en Lommerweg openden ze een winkeltje voor de verkoop van vechtsport- en fitnessmaterialen. Het was een succes. Na een jaar werd de fietsenwinkel verkocht en weer een jaar later verhuisde het bedrijf naar een pand op de Burgemeester van Leeuwenlaan in Amsterdam waar het meer dan 40 jaar heeft gezeten.’ Op deze locatie zat naast de winkel ook een sportschool. Nicky: ‘Dat was erg intensief, de sportschool had ruime openingstijden, van 10 tot 22 uur en daarnaast was er natuurlijk de winkel en de groothandel.’

In deze periode kwam Klaas in the picture en ook hij ging werken bij Aiki-Budo Sport. Het idee was om binnen vijf jaar de winkel en groothandel zo te ontwikkelen dat de sportschool niet meer nodig was. Dat is  gelukt. Daarna werd het bedrijf steeds verder uitgebouwd.

Eigen merken: RONIN en MUAY

‘Begin jaren 90 werd ons merk RONIN gelanceerd. Een Ronin is een samoerai zonder meester. Eerst hadden we alleen karate- en judopakken en later kwamen er bokshandschoenen bij. Op dit moment heeft het merk een complete lijn met  vechtsportmaterialen voor zowel de traditionele vechtsporter als de harde contactsporter.’

In 2001 hebben Nicky en Klaas het bedrijf van Nicky’s ouders volledig overgenomen. De ingeslagen koers werd verder doorgezet. Nicky: ‘In 2005 is het merk MUAY ontstaan. Binnen dit merk worden alleen Thaiboks materialen op de markt gebracht die in Thailand gemaakt zijn. Het is van hoge kwaliteit. Klaas is hiervoor naar Thailand geweest om het productieproces te bekijken en te begeleiden. Zowel RONIN als MUAY zijn bij verschillende verkooppunten in Nederland verkrijgbaar en natuurlijk ook in onze eigen winkel en webshop.’

All in the family