Gemeente en Ondernemingsvereniging aan de slag in Zwaneburg

Datum: 2015-03-05

Dat de Ondernemingsvereniging uw belangen behartigt bij gemeente en andere overheden weet u, maar wat gebeurt er dan zoal? Om u op de hoogte te houden hierbij een verslag van een tweetal bezoeken van wethouder Ap Reinders aan de Ondernemingsvereniging en aan Zwanenburg!

Woensdag 11 februari bezocht wethouder Reinders bedrijventerrein de Weeren. Op het kantoor van Bratpack aan de Zwanenburgerdijk werd de wethouder bijgepraat over de problematiek die het bedrijventerrein kent. Een aantal bekende punten passeerde de revue:

• De toekomst van het bedrijventerrein en de mogelijkheden die er zijn.
  • In het algemeen het strenge beleid dat de gemeente hanteert op het gebied van vergunningsverlening. Waarom mag iets niet in Zwanenburg  maar bijvoorbeeld in Halfweg wel? Waarom worden sommige vergunningen botweg geweigerd?
  • Het parkeren van (schade)auto's door handelaren op de openbare weg wat zorgt voor hinder, een rommelige uitstraling, irritatie en vooral onveilige situaties.
  • De toegankelijkheid van het bedrijventerrein. Ook de Weeren mag geen hinder gaan ondervinden als  verkeerstoestromen naar het te ontwikkelen Outlet Center op Sugar City zal gaan kunnen leiden tot files op de N200.
  • De wateroverlast, uiteraard in combinatie met de overlast die er elders in Zwanenburg ondervonden wordt. De plannen voor herstructurering van het riool en regenwaterafvoer zijn inmiddels in een vergevorderd stadium. De werkzaamheden gaan binnenkort van start.

Na de koffie ging de wethouder samen met gebiedsmanager Matthie Vermeulen en een delegatie uit ons bestuur op stap om zelf de problemen te zien en ervaren. Om u een idee te geven: wethouder en gebiedsmanager zijn ruim 2,5 uur bezig geweest dus het was zeker geen vluggertje!

Het college wil ook regelmatig overleg met de Ondernemingsverenigingen in de polder en dus waren de wethouder en de gebiedsmanager ook op maandagavond 2 maart te gast bij de bestuursvergadering van de OV. Hierbij werd uitgebreid gesproken over het Hart van Zwanenburg en de kansen die hier liggen. Uiteraard werd ook de camerabeveiliging van de Dennenlaan besproken. De eerste camera hangt al bij de brug en het college ziet ook ruimte om samen met ondernemers meer camerabeveiliging toe te passen. Wordt dus vervolgd!

De verkeersproblematiek – en de te verwachten parkeerchaos in zowel Halfweg als Zwanenburg - richting Sugar City blijft ook een heikel punt. Uiteraard is het College hiervan op de hoogte, maar  een oplossing is niet heel eenvoudig. Alle betrokken partijen wijzen naar elkaar, waardoor de vrees ontstaat dat er eerst chaos moet komen voordat de A200/N200 aangepast wordt en een standpunt mbt het parkeerbeleid wordt genomen.

Ook bij deze afspraak werd uitgebreid de tijd genomen. Naast de koffie werd er bovendien op een paasei getrakteerd door Joop Verburg (u ziet: geen overbodige luxe op uw kosten!). Dat "praten" ook tot "actie" leidt kunnen we overigens wel bevestigen, alleen is het soms jammer dat zaken lang moeten duren. Daar zijn zowel wethouder als gebiedsmanager het eens en daar gaan ze ook mee aan de slag!