Toekenningen HIRB 2014 grotendeels bekend

Datum: 2014-09-17

Toekenningen HIRB 2014 grotendeels bekend

Veel gemeenten en bedrijven hebben de afgelopen weken goed nieuws van de provincie Noord-Holland ontvangen over de toekenning van aangevraagde HIRB-subsidies. Opvallend is de grote hoeveelheid toegekende subsidies (meer dan zestig!) dit jaar en relatief bescheiden subsidiebedragen. Slechts een beperkt aantal aanvragen (ruim tien) is afgewezen.

Fysieke verbeteringen
In totaal zijn veertien subsidies aan fysieke verbeteringen toegekend. Maar liefst negen van deze subsidies zijn voor beeldkwaliteit- of gevelfondsen. In de Metropoolregio Amsterdam zullen zestien bedrijventerreinen in de gemeenten Diemen, (de Zuidoostlob van) Amsterdam, Ouder-Amstel, Amstelveen, Uithoorn, Haarlemmermeer, Zaanstad (-Noord), Purmerend en Weesp gebruik kunnen gaan maken van deze beeldkwaliteitfondsen. Hierover zal op korte termijn breder gecommuniceerd gaan worden.

De Stadsregio Amsterdam heeft samen met het PHB en de betreffende gemeenten subsidie voor vijf fondsen aangevraagd. PHB is de beoogde uitvoerder van deze fondsen. In de voorbereiding en uitvoering zal het PHB nauw samenwerken met andere partijen zoals Noord-Holland Noord, waar al veel ervaring is opgedaan met dergelijke fondsen en waar dit jaar ook subsidies voor twee nieuwe fondsen zijn toegekend. In totaal is door de provincie € 3.225.000 aan subsidie beschikbaar voor fysieke maatregelen en beeldkwaliteitfondsen.

Procesmaatregelen
In totaal 17 aanvragen voor procesmaatregelen zijn gehonoreerd. Negen daarvan betreffen procesmanagement voor de voorbereiding en uitvoering van de gevel- en beeldkwaliteitfondsen. Met zes subsidies wordt verduurzaming op bedrijventerreinen in onder andere Zaanstad-Noord, Uithoorn, Beverwijk, Naarden en Amsterdam ondersteund.  De provincie stelt in totaal € 250.000 beschikbaar voor procesmanagement- en onderzoeksubsidie.

Overaanbod
Nieuw deze tender was de mogelijkheid een HIRB-subsidie aan te vragen voor het voorkomen of tegengaan van overaanbod van grond en vastgoed op bedrijventerreinen. Vooral Noord-Holland Noord heeft hier met in totaal zeven toegekende subsidies goed gebruik van gemaakt. In de MRA zijn drie aanvragen gehonoreerd, namelijk in Haarlem (Waarderpolder), Haarlemmermeer (Cruquius) en Zaanstad (transformatie van binnenstedelijke terreinen).  Voor dit type subsidie heeft de provincie in totaal € 150.000,- subsidie ter beschikking gesteld.

Duurzaamheid
Ten slotte kon deze tender – eenmalig – subsidie worden aangevraagd voor duurzaamheidsmaatregelen op verouderde bedrijventerreinen. Hiervoor was een flink bedrag van twee miljoen euro voor beschikbaar. In totaal zijn meer dan twintig subsidies toegekend, waarvan de overgrote meerderheid aan private partijen. Vooral bedrijven en gemeenten in de regio's IJmond (zeven toegekende aanvragen), Noord-Holland Noord (zes toegekende aanvragen) en de Gooi en Vechtstreek (vier toegekende aanvragen) profiteren van de duurzaamheidssubsidie.