RTV NH: Chaos op Zwanenburgerdijk

Datum: 2018-10-02

RTV NH: Chaos op Zwanenburgerdijk

''Een complete chaos'', zo noemen de Zwanenburgers de nieuwe verkeerssituatie die is ontstaan door de afsluiting van een deel van de Zwanenburgerdijk. Het zou onveilig zijn, onhandig én sommige ondernemers hebben minder inkomsten omdat ze niet meer goed bereikbaar zijn.

"Vrachtwagens dwalen rond in het dorp, ze weten er geen raad mee", zegt bezorgde bewoner Klazien Tosseram. De wegen in Zwanenburg staan momenteel vol met gele borden die de automobilist de nieuwe route moeten wijzen. Terwijl het doorgaande verkeer normaal gesproken over de dijk rijdt, worden automobilisten momenteel bij Zwanenburg omgeleid. De ene na de andere automobilist moet rechtsomkeert wanneer bij de Lindenlaan opeens alleen fietsers verder kunnen.

Proef
De gemeente doet een proef om de ringdijk verkeersluw te maken. Het verkeer wordt daarom omgeleid. Vracht- en ander verkeer wordt nu door de Dennenlaan gestuurd, een 30km-zone waar mensen wonen en winkelen.

Bewoners zijn niet blij. Veel auto’s rijden, ondanks de borden, dwars door de woonwijken heen om een route te vinden. "Dit was een rustige straat", zegt een bewoner van de Lindenlaan. Volgens hem is dat nu verleden tijd. "Een verkeersregelaar houdt doordeweeks het verkeer tegen, maar in het weekend scheuren mensen met 70 kilometer per uur tegen het verkeer in."

Lees verder bij RTV NH en bekijk de video.