Bonarius Bedrijven: Monteurs op nummer één!

Datum: 2022-09-05

Bonarius Bedrijven: Monteurs op nummer één!

Bij Bonarius staan de monteurs op nummer één. Omdat het in de arbeidsmarkt lastig is goede monteurs te vinden, startte het bedrijf een eigen opleiding: de Bonarius Academy. Ook op andere vlakken is het installatiebedrijf innovatief.

Op het hoofdkantoor van Bonarius aan de Zwanenburgerdijk in Zwanenburg vertelt CEO en Co-owner Renzo van Heusden over de oprichting van Bonarius. ‘ Ooit werd het bedrijf opgericht door meneer Bonarius. Op 1 januari 2000 werd het overgenomen door mijn vader, Herman van Heusden. Bij Bonarius werkten toen ongeveer 60 man en het was gehuisvest in Boesingheliede. Destijds was het doel het bedrijf verder te professionaliseren. In 2004 zijn we naar Zwanenburg verhuisd, een mooie zichtlocatie, een knap pand gericht op verdere groei.’

‘Toen we in Zwanenburg terechtkwamen, zijn er verschillende mensen uit Zwanenburg bij ons komen werken in het magazijn. Ze gingen eens een dagje mee met een monteur en zo zijn ze langzaam het vak ingerold. Dit is zo’n 15 jaar geleden en die vriendengroep uit Zwanenburg vormt nog steeds een basis in ons bedrijf, de wortels uit de omgeving. We zijn inmiddels uitgegroeid tot een grote werkgever en daar zijn we trots op.’

Bonarius Academy

Renzo: ‘Het werd de laatste jaren steeds lastiger vakbekwame mensen te vinden. Vandaar dat wij in 2017 zelf een Academy zijn gestart. We zoeken jonge mensen die graag een vak willen leren. We klopten aan bij opleidingen zoals het ROC van Amsterdam en gaven aan dat wij 30, 40 of misschien wel 50 werknemers zochten. Die aantallen waren niet op  opleidingen aanwezig dus toen bedachten wij zoiets als de jeugdopleiding bij Ajax. We willen onze talenten zelf opleiden omdat we , ze ook niet bij andere bedrijven willen weghalen. We richten ons op jongens en meiden die graag leren en geld willen verdienen. Bij ons worden ze opgeleid door hybride vakdocenten, dat zijn onze eigen vakmensen die samenwerken met het ROC. Het werkt. We hebben bijvoorbeeld een dame die in de horeca werkte en iets anders wilde. Ze liep een keer mee met een servicemonteur en was direct enthousiast. Ze doet nu grote ketelhuizen, het hoogste serviceniveau.’

Nagebouwd appartement

‘We leiden continue mensen op. Meestal in groepjes van 5 tot 10 mensen. De eerste dagen zijn we scherp: komt men op tijd, is men actief? Vanuit daar volgt het opleidingstraject. We hebben in het pand zelfs een driekamerappartement nagebouwd waar men kan oefenen. Er is ook een wand gericht op duurzame technologie zoals warmtepompen.’

Zwerm-aanpak

Bonarius Bedrijven bestaat uit Bonarius Techniek en Bonarius Service. Bonarius Techniek verzorgt het ontwerp en de uitvoering van installatietechniek voor grote nieuwbouw- en renovatieprojecten. Bonarius Service is verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van zo’n 250.000 cv-installaties.

Renzo: ‘We willen dat de monteurs het werk goed kunnen doen. De monteur staat op één bij Bonarius. We zorgen voor mooie bussen, een goede opleiding en knappe spullen. De monteur moet het werk doen dus alles staat in dienst van de monteur. De werkzaamheden zijn bijvoorbeeld onderhoud van ketels, het oplossen van storingen en het plaatsen van nieuwe ketels. We bedachten voor het onderhoud de zogenaamde zwerm-aanpak waarbij het mogelijk is met twee onderhoudsteams tot zo’n 300 woningen per dag bezoeken.  Er wordt een groep monteurs geformeerd die gezamenlijk het onderhoud doet van een complex. Er rijdt een vrachtwagen mee met materiaal en een keetwagen. Zo kunnen er ook al snel monteurs van de Academy mee want is er direct hulp in de buurt. We werken voor grote woningcoöperaties en opdrachtgevers in het vastgoed dus we kunnen op deze manier vele woningen per dag bezoeken wat ook prettig is voor onze opdrachtgevers.’

Innovatie

Bij Bonarius wordt continu doorontwikkeld op het gebied van techniek en dienstverlening. Renzo: ‘Veel bedrijven die bij ons aankloppen, weten dat zij moeten verduurzamen maar weten niet goed waar te beginnen. Wij geven daarover advies. Op tactisch en strategisch niveau.’

Van het gas af

‘We zien veranderingen niet als bedreiging. Tegen een taxicentrale wordt gezegd dat ze met de komst van Uber wel kunnen stoppen. Tegen ons wordt gezegd: er komen warmtepompen dus stop maar. Het verschuift misschien maar we zien dat niet als bedreiging. We gaan omscholen, diensten aanbieden, warmtepompen plaatsen, meedenken over de energietransitie.’ Door de innovatieve aanpak en de wil om altijd alles net iets beter te willen doen, heeft Bonarius inmiddels een vooraanstaande positie in de branche en is marktleider in de regio.

Opvolging

Zelf is Renzo al lang bij Bonarius betrokken. Nadat hij afgestudeerd was, wilde hij in ieder geval de eerste vijf jaar niet bij zijn vader gaan werken. Het bedrijf werd verder geprofessionaliseerd en er werd een Raad van Commissarissen opgericht, wat uniek is voor een familiebedrijf.

‘De Raad van Commissarissen vroeg hoe mijn vader de opvolging voor zich zag. Ik ben toen gepolst en ik vond het interessant. Ik heb verschillende functies in het bedrijf vervuld en in 2016 ben ik CEO geworden. Ik kon vol gas aan de bak omdat ik inmiddels alle interne processen kende. Herman is nog steeds betrokken bij het bedrijf. Hij vindt het nog steeds helemaal geweldig. Samen met drie directieleden vormen wij het beleid. Mijn kinderen zijn opgegroeid met het bedrijf en ze zijn nu 9 en 12. Wie weet komt er ooit een derde generatie aan het roer?’

Dorpsgenoten

‘In de ondernemingsvereniging zijn we niet zo actief. Voor ons zijn de dorpsgenoten een interessante groep om bij ons te komen werken. Er is carrièreperspectief. Als je nu met je handen wil werken, kun je veel geld verdienen. Je moet een knappe kantoorbaan hebben, wil je verdienen wat een goede monteur verdient. Verder zijn wij nog steeds een familiebedrijf met grote betrokkenheid. We vieren graag een feestje. Onze barbecue en nieuwjaarsreceptie konden twee jaar lang vanwege corona niet doorgaan maar nu het weer kon, hebben we direct een feestje gepland. We vierden het hier, met 350 man op het terrein. Zoveel mensen, echt geweldig.’

Bonarius Bedrijven