Een heerlijk verblijf in Villa Vinotel Boutique B&B

Datum: 2022-10-04

Een heerlijk verblijf in Villa Vinotel Boutique B&B

Ze krijgen lovende recensies en 5 sterrenreviews. In de mooi verbouwde en sfeervol ingerichte Villa Vinotel Boutique B&B worden gasten in de watten gelegd. Melanie en Dennis Markus zorgen ervoor dat het gasten aan niets ontbreekt.

Een paar jaar geleden kwam het pand aan de oude Schipholweg in Lijnden op het pad van Melanie en Dennis. Melanie: ’Het was toen behoorlijk uitgewoond. We moesten vanaf nul beginnen. Alles is eruit gesloopt. Er is een aanbouw aangebouwd, de indeling van het huis is compleet veranderd, er zijn dakkapellen geplaatst en er zit een nieuw dak op. Ook van binnen hebben we alles aangepakt. Er zijn vier luxe gastenkamers in de villa gerealiseerd. De verbouwing deden wij grotendeels zelf. We bedenken samen iets en Dennis voert het uit. In de eindfase nam ik contact op met Riviera Maison. Zij hielpen bij de styling en maakten de eerste foto’s.’ Melanie en Dennis wonen in een zijkamer van de B&B. ‘Het voelt heel goed om in ons bedrijf te wonen. We hadden eerst alleen een slaap- en badkamer. Inmiddels is er ook zitkamer bij.’ De gastenkamers, de receptie, de ontbijtruimte in de woonkeuken, alles is met veel smaak ingericht. Melanie: ’Gasten moeten zich thuis voelen, we willen dat ze heerlijk kunnen verblijven in een fijne kamer, in een prettige omgeving, van alle gemakken voorzien.’

De B&B is niet het eerste bedrijf van het koppel. Dennis en Melanie zijn altijd ondernemend geweest. Dennis heeft horecabedrijven in Spanje gehad, samen zetten ze een meerdere bedrijven waaronder een klein partycentrum in Zwanenburg op. ‘We wisten dus wel dat we samen konden werken toen het idee voor een B&B in ons opkwam.’

Tegenslag

Melanie: ‘We hebben heel hard gewerkt aan de villa maar kregen behoorlijke tegenslag toen wij in de afrondende fase zaten. Dennis kreeg een hersenbloeding, het was een enorme schrik. We wisten niet of en hoe hij zou herstellen. Ik had geen idee hoe ik dit project in mijn eentje moest runnen. In die tijd was ook het begin van de coronacrisis wat het niet eenvoudiger maakte. Gelukkig is Dennis na een lange revalidatie thuisgekomen en kon de B&B in de zomer van 2020, aangepast aan de toen geldende coronaregels, open.’

Volgeboekt

‘We zaten die eerste zomer meteen compleet volgeboekt, we wisten niet wat ons overkwam, we hadden niet kunnen oefenen en het was meteen heel erg druk. We zijn verschillende dingen gaan uitproberen. Omdat een ontbijtbuffet niet was toegestaan in verband met de coronaregels, bedachten wij een corona-ontbijtje in een mand, een beetje een kneuterig picknickidee. Gasten konden het mandje ook mee de tuin in nemen. Mijn moeder sloeg aan het haken en maakte mutsjes voor op de eitjes. Gasten vinden dat heel leuk, ze mogen ook als souvenir mee naar huis. Het zit ‘m vaak in de details.’

‘Al snel na opening ontvingen we een mystery guest vanuit de Stichting B&B Nederland waar wij bij aangesloten zijn. Zij bepalen met hun bezoek de classificatie. We kregen vier tulpen waar wij ontzettend blij mee zijn. Ze gaven ons de tip om koffie en theefaciliteiten op de kamer neer te zetten. We hadden dit zelf in de keuken geplaatst zodat mensen dat zelf zouden kunnen doen maar van de organisatie kregen we te horen dat gasten liever niet in hun pyjama de trap af gaan voor een kopje thee wat natuurlijk klopt. Dit hebben we toen meteen geregeld’, vertelt Melanie lachend.

Tevreden gasten

‘We zijn er ontzettend trots op dat dit draait, dat het ons gelukt is. Aan het begin was het moeilijk. Doordat we bijvoorbeeld nog geen omzetcijfers hadden van het jaar daarvoor, konden we geen aanspraak maken op coronasteun. Toch zijn we daar doorheen gekomen. Ik ben enorm trots als ik de reviews op google lees en merk dat gasten zo tevreden zijn.’

‘Het hebben van een goedlopende B&B is hard werken, dat hebben we echt onderschat. Heel veel wassen, schoonmaken, hard lopen om het gasten naar de zin te maken. Je hebt soms gewoonweg niet genoeg tijd en energie om alle plannen uit te voeren die je graag zou willen. Zo was ons eerste idee er ook een bourgondisch tintje aan te geven en borrelplanken en wijn te serveren. Daar zijn wij van afgestapt omdat het niet haalbaar bleek. Ook kunnen klanten nu contactloos inchecken zodat we er niet altijd bij hoeven te zijn. Veel gasten vinden dat prettig.’

Regelgeving

De B&B runnen Melanie en Dennis met plezier. Minder leuk vinden zij bepaalde regelgeving. Melanie: ‘Het heeft zeker een jaar geduurd voor wij bepaalde vergunningen binnen hadden. Bepaalde onderdelen zijn zes keer opnieuw ingediend. Dan is het belangrijk positief te blijven en niet je geduld te verliezen.

Melanie: ‘Ook gaan dingen soms niet zoals je verwacht. Voor de Grand Prix in Zandvoort zaten we bijvoorbeeld helemaal volgeboekt maar omdat er door corona minder publiek terecht kon op het circuit, mochten bepaalde gasten, die bij ons de overnachting hadden geboekt, niet meer komen kijken. Zij moesten noodgedwongen annuleren. Dat is erg jammer.’

‘Het tuinhuis dat wij voor ogen hadden konden we niet bouwen door de situatie rondom corona. We hebben tijdelijk een kas geplaatst en die staat er nog steeds. Gasten vinden het nu een fijne plek om te verblijven.’

Hele wereld

Gasten komen vanuit de hele wereld. Soms voor vakantie maar ook voor zakelijke aangelegenheden. Melanie: ‘In Lijnden zitten verschillende modemerken en er zijn inkoopsters die bij ons komen overnachten. Maar ook mensen die naar Schiphol moeten, fietsers, mensen die de omgeving willen ontdekken. We zitten natuurlijk vlakbij grote steden. Fietsverhuur is bij ons mogelijk en gasten kunnen verschillende arrangementen boeken. We hebben een hottub in de tuin geplaats en een van de kamers heeft een bubbelbad.’

Reserveren

Zoon Toni maakte de website waar gasten ook op kunnen boeken. Verder zijn zij aangesloten bij Stichting B&B Nederland en bij Mytourist. Melanie: ’Deze organisaties passen goed bij ons. Precies waar wij ook voor staan: goede service, persoonlijk. Met Booking.com werken wij niet meer. We hadden minder goede ervaringen en zij pasten niet goed bij hoe wij willen werken.’

Melanie en Dennis zijn lid van de ondernemingsvereniging. ‘We werden een tijdje geleden uitgenodigd voor een avondje in het Zwaantje. Misschien zijn wij wel kanshebber voor de nieuwkomer van het jaar dachten we. Helaas ging die naar een ander bedrijf maar we hadden een enorm gezellige avond’, vertelt Melanie lachend.

‘Eerst zeiden we, dit is ons laatste project maar we blijven toch dromen, misschien een B& B in het buitenland. We vinden het leuk om dingen te bedenken en dan uit te voeren. Het creatieve van ondernemen vinden we het leukst.’

Villa Vinotel Boutique B&B

Schipholweg 653