Inloopbijeenkomst 16 juli

Datum: 2018-07-13

Inloopbijeenkomst 16 juli

Op maandag 16 juli volgt een inloopbijeenkomst om de proef-knip toe te lichten aan inwoners en ondernemers van Zwanenburg en Halfweg.

Waar: Dorpshuis De Olm
Adres: Olmenlaan 141, Zwanenburg
Tijdstip: 19.00 – 21.00 uur
Gewenste maatregelen

Aanleiding: veel auto’s op de Zwanenburgerdijk

De Zwanenburgerdijk is een van de drukste stukken Ringdijk in de gemeente. Vooral tussen de Kerkhoflaan en Dennenlaan is het druk; bijna 5.500 auto’s per dag. Voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid willen we alleen bestemmingsverkeer toelaten. Dat is ook één van de uitgangspunten van het beleid voor de Ringdijk en Ringvaart: het tegenhouden van doorgaand verkeer op de Ringdijk in de hele Haarlemmermeer. Aangezien de woningen vaak niet onderheid zijn aan de Zwanenburgerdijk, streven we naar niet meer dan 4.000 auto’s per werkdag.

Oplossing: een knip (afsluiting voor autoverkeer)

Om het doorgaand verkeer tegen te houden, gaan we langs de gehele Ringdijk een aantal ‘knippen’ uitvoeren. Dat doen we op plekken waar bestemmingsverkeer een  andere route kan rijden. Knippen maken doorgaand autoverkeer onmogelijk. Hierdoor rijden er minder auto’s op de plek van de knip.
Ook in Zwanenburg willen we een knip. De precieze locatie hiervan moet nog bepaald worden. Tijdens de informatiebijeenkomst op 28 maart hebben we aan bewoners en ondernemers het voorstel om een knip te maken op de dijk ter hoogte van de Lindenlaan gepresenteerd. De aanwezigen waren het hier niet gelijk mee eens. ‘Eerst zien, dan geloven’ werd aangegeven. Ook kwamen er vragen over de verkeersroutes na de knip.

Effect: terugdringen van verkeer

De berekeningen van het verkeersmodel voorspellen dat een knip ter hoogte van de Lindenlaan zeer goed werkt voor het terugdringen van het verkeer. Niet alleen rondom de knip zelf gaan minder auto’s rijden, maar ook op stukken van de dijk verder van de knip vandaan. Doorgaand verkeer gaat via de N200. Het overige bestemmingsverkeer gaat via verschillende omliggende wegen. Het verkeersmodel kan niet precies op straatniveau in Zwanenburg het precieze effect aangeven.

Knip als proef

Naar aanleiding van de opmerkingen en bezwaren tijdens de informatiebijeenkomst hebben we in april jl. nieuwe verkeerstellingen gedaan. Ook is er gesproken met de dorpsraad en ondernemersvereniging Zwanenburg over de knip. Het overleg heeft het idee versterkt om de knip in eerste instantie als een proef te zien. De knip is niet meteen definitief.

De proef-knip komt op de hoek oostelijke hoek van de kruising Lindenlaan/Zwanenburgerdijk. Na de proef gaan we het berekende effect op het autoverkeer en de werkelijke situatie op de wegen in Zwanenburg naast elkaar leggen. Voor- en tijdens de proef-knip houden we contact met de ondernemersvereniging en de dorpsraad.

De nieuwe tellingen van het autoverkeer gebruiken we als een “0-meting” en uitgangspunt. We hebben ook bepaald wanneer na de proef-knip volgens ons geslaagd is. Wij denken dat de proef geslaagd is als minder dan 50% van de afname van het autoverkeer bij de knip naar de achterliggende wijk verschuift én als er daarbij geen straten onacceptabel worden belast.
De proef met de knip moet op korte termijn beginnen door de geplande werkzaamheden aan de N200. De proef zal ongeveer twee maanden duren. We kunnen helaas niet voorkomen dat in de eerste weken van de proef-knip mogelijk (verkeers)overlast ontstaat omdat nog niet iedereen gewend is aan de nieuwe situatie. We zijn nog bezig met de verdere uitwerking van de proef.